• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

معطلی خسارت بار کشاورزان و رانندگان در لالی برای تحویل محصولات کشاورزی/معضلی که هر سال تکرار می شود فلسفه ی مرگ و مرگ اندیشی در اندیشه ی خیام نیشابوری عملکرد علیرضا ورناصری در دوره چهار ساله در مجلس شورای اسلامی برای شهرستان لالی مجلس به جای وضع قوانین غیر ضرور مشکلات جوانان را حل کند یا جلوی فساد را بگیرد استقبال مردم از خادمان حرم رضوی در لالی/دیدارهای مختلف با دانش آموزان بیماران و خانواده شهدا + عکس مناظر شهری زیبا و پست مدرن در کره‌ شمالی رعد و برق ، مزارع کشاورزی در لالی را به آتش کشید/کنترل آتش سوزی توسط مردم آثار زیبای هنری نقاشی البرز نوبخت گام بزرگ بیمه البرز و هلدینگ صبا انرژی برای توسعه مسجدسلیمان ، لالی و اندیکا مراسم پاسداشت شهید راه سلامت دکتر عبدالحسین مرتضایی فر در لالی برگزار شد + عکس سیره ائمه و بزرگان تکریم بقاع متبرکه است/مطالبات واقعی زنان در جامعه مطرح نمی شود رقم های عجیب در بودجه‌ سالیانه/فربه کردن نهادهایی که نه خروجی کار آن ها مشخص است و نه عملکردشان تلف شدن ۳۰ راس گوسفند در پی بارش‌های سیل آسای اخیر در بخش حتی شهرستان لالی خانواده نوجوان مرگ مغزی در شهرستان لالی با اهدای اعضای حیاتی فرزند خود به ۳ نفر زندگی دوباره بخشیدند دشمنان ما وحشی تر از قبل شده اند زیرا تبلیغاتشان دیگر روی مردم ما اثرگذار نیست فصل کوچ است و دلم چای چاله می خواهد دشت شیمبار جلوه ای از بهشت در خوزستان فینالیست شدن نونهالان فولاد خوزستان با مربیگری فرشاد حاجی پور در مسابقات کشوری آغاز برداشت محصولات زراعی در لالی/ در بیش از ۱۷ هزار هکتار محصول زراعی برداشت خواهد شد + عکس بازاری وحشی‌تر از بازارمسکن نیست / دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های نجومی مسکن شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن دو کشته در حادثه واژگونی مینی‌بوس در باغملک مرحله اول کنکور سراسری برگزار شد / رقابت ۸۳۵ داوطلب در اولین گام کنکور ۱۴۰۳ اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی شورای شهر در این سه سال برای مردم چه کرده است؟هیچ / جاده پاشنه زاگرس تنها در حد حرف مانده است واقعیت علمی دربارۀ «مثلث برمودا» چیست؟ قدیمی ترین سالن آمفی تئاتر کشور محل برگزاری نمایشگاه تجهیزات قدیمی سینما شد بادام سامان،محصولی که شهرت جهانی دارد مواظب کدخداهای چینی باشیم به بهانه روز سعدی / مگسی کجا تواند … بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان بازدیدکردند/دزفول،شوشتر واندیکا پربازدید ترین شهرها در نوروز ۱۴۰۳ شدند پیام مهمی که ایران مخابره کرد! آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ شناورشدن واژ‌ه‌های زبان و رابطۀ آن با دموکراسی و استبداد پایان مسابقات فوتبال جام دهیاری های شهرستان لالی با قهرمانی تیم فوتبال تراز + عکس از کارکنان آزمایشگاه بیمارستان امید لالی تقدیر شد اگر خطایی از اسرائیل سر بزند عملیات بعدی ما بزرگتر خواهد بود/به خط و زبان فارسی باید بیشتر توجه کنیم از پیشکسوتان کوهنوردی و فاتح قلل هیمالیا تجلیل شد / انتصاب رئیس هیئت پزشکی ورزشی شهرستان لالی + عکس نجات جان مادر باردار در منطقه عشایری کهناب لالی ایلراه منار ، گذرگاهی پر از خاطرات عشایر بختیاری نگرانی از صلح شکننده ۲ طایفه در خوزستان ؛ اختلافی که هنوز قربانی میگیرد بارندگی‌های اخیر جان دوباره ای به تالابهای خوزستان بخشید/آبگیری ۸۸ درصدی تالاب شیمبار «هوش مصنوعی» چیست و چطور کار می‌کند؟ وعده ایلان ماسک؛سکونت انسان روی مریخ چرا قطب جنوب یک بیابان خطرناک است؟ حمایت مردم شهرستان لالی از عملیات نظامی سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل + عکس غواص و غریق نجات مسجدسلیمانی درگذشت امدادرسانی و اسکان اضطراری ۱۸ خانواده گرفتار در طوفان در مناطق عشایری لالی تیراندازی در مراسمات نه تنها سودی ندارد بلکه بی احترامی به جامعه است/تا زمانی از یک نماینده حمایت می کنیم که برای مردم کار کند

جاده ی لالی_الیگودرز / هر کسی از ظن خود شد یار من

  • 12 شهریور 1401 - 8:24
جاده ی لالی_الیگودرز / هر کسی از ظن خود شد یار من

جاده ها یکی از مهمترین مولفه های پیشرفت و توسعه یافتگی یک منطقه هستند موضوعی که متاسفانه آنچنان که باید و شاید در شهرستان لالی مورد توجه قرار نگرفته است به طوری که اکنون احداث و استانداردسازی جاده ها به یکی از مطالبات اساسی مردم لالی تبدیل شده است. باید گفت شاید اگر سد گتوند […]

جاده ها یکی از مهمترین مولفه های پیشرفت و توسعه یافتگی یک منطقه هستند موضوعی که متاسفانه آنچنان که باید و شاید در شهرستان لالی مورد توجه قرار نگرفته است به طوری که اکنون احداث و استانداردسازی جاده ها به یکی از مطالبات اساسی مردم لالی تبدیل شده است. باید گفت شاید اگر سد گتوند هم نبود مردم لالی هنوز بایستی از پیچ و خم های متعدد و خطرناک جاده ی قدیم و غیراستاندارد به سمت اهواز و مسجدسلیمان و… تردد می کردند.

یکی از این مطالبات دیرینه و به حق مردم لالی احداث جاده لالی به الیگودرز است که از ۱۵ سال قبل تاکنون هر از گاهی در فضای رسانه ای به آن پرداخته می شود و هر چند نامه نگاری ها و پیگیری هایی در ادوار مختلف در این زمینه صورت گرفته است و جای تشکر دارد اما آنچه اکنون مشاهده می شود پروژه ای است که در همان حد حرف و نامه نگاری باقی مانده و عزمی عملی برای تحقق آن صورت نگرفته است.

این روزها و بعد از گزارش خبری شبکه ی لرستان و عنوان نمودن جاده ی الیگودرزمسجدسلیمان موجی از نگرانی و اعتراض مردم از عدم نام بردن این جاده با عنوان الیگودرزلالی را به دنبال داشت و البته برخی آدرس ها ، تحلیل ها و کلیپ های دست کاری شده با احتمال جوسازی تعمدی جهت تحریک مردم و موج سواری با برخی اهداف خاص را نیز به همراه داشته است.

ازیکسو عده ای با استناد به چند نامه دکتر امیدوار رضایی نماینده وقت مجلس و حرف های شفاهی و کلی محسن رضایی که احداث جاده لالی الیگودرز در زمان هاشمی رفسنجانی نیز مطرح بود و کلیپ تقطیع شده ی صحبت های علیرضا ورناصری در نشست خبری با اصحاب رسانه ی لالی و نیز نقشه مصوب مطالعاتی این جاده از الیگودرز به لالی و مقایسه آن با گزارش خبری شبکه لرستان بر این باور شدند که مسیر جاده لالی به الیگودرز به الیگودرز به اندیکا در حال تغییر است .

در مقابل و #ازسویدیگر گفته می شود که آنچه در خصوص جاده الیگودرز_مسجدسلیمان در فضای رسانه ای لرستان و الیگودرز مطرح شده است نقطه ای به نام بزنوید به سمت منطقه لبد که در سراشیبی تاراز و در حوزه استحفاظی استان چهارمحال و بختیاری است و یک جاده ی فرعی است و این مسئله ارتباطی به استان خوزستان ندارد و هیچگونه صرفه ی اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در این جاده به جهت هزینه های بسیار بالای آن و دور شدن مسیر در مقایسه با طرح موسوم به لالی به الیگودرز وجود ندارد‌ و این پروژه یعنی پروژه الیگودرز به بزنوید به جهت دسترسی به سه سد در حوزه استان لرستان و در مرز با چهارمحال بختیاری ایجاد شده است و موضوع این گزارش و موارد متعدد دیگر به جهت دسترسی مناطق هم مرز با استان چهارمحال و بختیاری در قالب یک جاده فرعی از منطقه بزنوید به سمت سد لیرو و منطقه لبد و بعد از آن جاده تاراز به بازفت ایجاد شده است. کاری که در حوزه الیگودرز برای اتصال جاده بزنوید به منطقه لب در چهارمحال و بختیاری است و هیچگونه جاده جدیدی دیگری ایجاد نشده است فقط اتصال نقطه بزنوید به لبد انجام شده و جاده بازفت که سالها پیش احداث شده است و هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد و اساسا کدام انسان عاقل برای رفتن به الیگودرز از اهواز و دزفول و مناطق دیگر استان جاده پل زال را رها میکند و در جاده بسیار خطرناک بازفت و با فاصله طولانی تر را انتخاب می کند. این افراد معتقدند که موضوع جاده اهواز ، لالی ، الیگودرز و تهران به عنوان یک طرح استراتژیک و کوتاه ترین مسیر جنوب کشور به تهران مطرح شده است البته سالها این موضوع در قالب مطالبه و نامه نگاری از سوی مسئولین محلی و نمایندگان و مسئولین استانی با مسئولین مختلف کشوری انجام شده است ولی در قاموس برنامه و بودجه کشور هیچگونه ردیف اعتباری چه برای مطالعات اولیه و چه ساخت آن وجود نداشته است و امسال با پیگیری نماینده مجلس طرح مطالعات آن از طریق کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری گرفته است.

مدتی است نظرات ، مستندات و تحلیل های صورت گرفته در این زمینه در فضای رسانه ای را دنبال کرده ایم و باید اذعان کرد که آنچه از اقدامات سالیان متمادی برای احداث جاده لالی به الیگودرز تاکنون مشاهده شده است برخی نامه نگاری ها و اظهارات کلی و شفاهی برخی مسئولین کشوری و محلی و نمایندگان مجلس بوده است و تاکنون ردی در برنامه و بودجه و ردیف اعتباری برای احداث جاده لالیالیگودرز حتی در مرحله ی مطالعات اولیه مشاهده نشده است و یا حداقل خبر یا سند رسمی در این زمینه منتشر نشده است و #سکوتنمایندگان_ادوار حوزه ی انتخابیه نیز مزید بر علت است.

جالب است بدانیم اگر اکنون طرح مطالعاتی آن در بودجه ۱۴۰۱ قرار گرفته است پس برخی نامه نگاری ها که از مطالعات این پروژه در سالیان بسیار دور می گویند چیست ؟ مگر نه اینکه اسناد آن باید در وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی موجود باشند ؟

آیا وزارت راه برای یک طرح دو بار هزینه مطالعات انجام می دهد ؟ آیا طرح مطالعاتی جاده لالیالیگودرز و جاده ی دسترسی باباروزبهاناحمدفداله که در گفته شده است در بودجه ۱۴۰۱ دارای ردیف اعتباری و ماده ۲۳ شده است اساساً دو مقوله ی جدا از هم هستند و حق با هر دو گروه است؟

متاسفانه باید اذعان کرد که تاکنون بر مبنای مستندات منتشر شده و علیرغم همه پیگیری های صورت گرفته در ادوار مختلف آنچه تاکنون مشاهده شده است احتمالاً جز مطالعات صفر چیز دیگری به عنوان طرح مطالعاتی جامع فاز ۱ یافت نشده است و آنچه موجود است گمانه زنی ها و اظهارات ی شفاهی و کلی و نقشه مطالعات مهندسی مقدماتی پیشنهاد شده است.

اکنون احداث جاده لالی به الیگودرز باید در سطح ملی مورد توجه قرار گیرد که با توجه به بزرگی این پروژه و وضعیت اقتصادی دولت و وجود دو جاده ی ایذه و اندیمشک کار را بسیار مشکل خواهد کرد و جاده بزنوید از یک مسیر و جاده ی باباروزبهان از مسیر دیگر جاده های دسترسی خواهند بود.

اگر برای احداث جاده لالی به الیگودرز مطالعات آن در این سالیان صورت نگرفته است پس چه کسانی و با چه هدفی و چرا سال هاست آن را وارد ادبیات مردم کرده اند تا اکنون به یکی از مطالبات جدی آنان تبدیل شود ؟

اینکه افرادی تا زمانی که مسئولیت داشتند و فریادشان و قلمشان و آگاهی دادنشان میسر بود سکوت کرده اند و خود بخشی از وضع موجودند اما اکنون فریاد وامظلوما سر می دهند را نیز به فال نیک می گیریم که ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است حتی در فصول نزدیک به انتخابات

در پایان باید گفت مطالبه گری مردم لالی در زمینه احداث جاده ی لالی به الیگودرز به حق و یک امر حیاتی و ضروری برای منطقه و کشور است و توجه ویژه دولت و مجلس را به این پروژه در سطح ملی می طلبد اما باید مراقب و هوشیار بود تا آدرس های غلط ما را به سیاهی لشگر و پیاده نظام اغراض و اهداف برخی جریان ها و گروه ها تبدیل نکند و مطالبات مردم محروم و مظلوم لالی به ابزارهای انتخاباتی جریان مستقر و جریان های رقیب قرار نگیرد.

  • نویسنده : داریوش حسینوند
  • منبع : کانال تلگرامی با مردم

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰